Programma's

9 Financiële informatie programmaplan

In de volgende tabel staat het verloop van de lasten en baten van dit programma. Het verschil tussen lasten en baten is het saldo van baten en lasten. Om te komen tot het resultaat van dit programma verwerken we de mutaties in de reserves. De mutaties in de reserves bestaan uit toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Overzicht baten en lasten in duizenden €

Jaarrekening 2023

Begroting Primitief 2024

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Lasten

29.737

35.467

33.973

34.011

-38

Baten

182.564

185.711

194.482

198.006

3.524

Saldo van baten en lasten

152.827

150.244

160.509

163.995

3.486

Toevoeging reserves

10.329

0

0

11.475

-11.475

Onttrekking reserves

761

2.764

3.983

2.222

-1.762

Resultaat

143.260

153.008

164.492

154.741

-9.751

Toelichting afwijkingen

In de volgende tabel lichten we de grote afwijkingen toe op dit programma. In de kolom "V of N" staat de V voor een voordeel en de N voor een nadeel..

Toelichting afwijkingen in duizenden €

Bedrag 

V/N

Lasten

Financiën en belastingen

Treasury
Er is in 2024 minder doorberekend aan rente (investeringen) aan de taakvelden. Het nadeel van € 533.000 op het onderdeel treasury levert een voordeel op van € 533.000 op de diverse taakvelden.

Uitvoering Wet WOZ

533

176

N

N

Nadeel van € 176.000 wordt veroorzaakt door de afhandeling van de bezwaren over 2023 in 2024.

Actualiseren voorziening verlofsparen
Het besluit Begroting en Verantwoording geeft aan dat er bij verlofsparen sprake is van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvoor een voorziening moet worden opgenomen op de balans. In 2022 is de voorziening ingesteld. De hoogte van de noodzakelijke voorziening is per 31-12-2024 geactualiseerd met als gevolg dat er een storting dient plaats te vinden.

Restant stelposten
Binnen de raming voor algemene baten en lasten zijn enkele stelposten (o.a. lonen, openbare verlichting) niet volledig benut.

1.115

60

N

V

Bedrijfsvoering

Opstellen programmabegroting en jaarverslag
Overschrijding wordt veroorzaakt door de controle op dubbele betalingen. De teruggevorderde bedragen zijn hier niet inzichtelijk doordat die op andere posten zijn geboekt.

Budget organisatie ontwikkeling
Organisatieontwikkeling is een organisch proces, dat niet gelijk loopt met een begrotingsjaar. Er resteert eind 2024 een bedrag van € 63.000. Voor 2025 zijn veel trajecten door de leidinggevenden aangemeld. We zien in de praktijk dat de uitvoering van de plannen wat achterloopt bij de voornemens. Veelal is het gevolg van het voorrang geven aan de dagelijkse werkzaamheden boven expliciet tijd vrijmaken voor nieuwe ontwikkelingen.

ICT
Door opleverproblemen bij Leef en Xworks hebben we in 2024  € 92.000 extra kosten gehad, daarnaast hebben we voor  € 60.000 eenmalige extra kosten virtuele werkplekomgeving.

55

63

152

N

V

N

Overige personeelskosten
Op deze post staat de verantwoording van de zogenaamde bijkomende personeelskosten. Het gaat dan om Arbo kosten, vervoerskosten, opleidingen, abonnementen, ambtsjubilea, werving & selectie en dergelijke. Het saldo is dus een samenstelling van verschillende onderdelen en komt op een nadeel van € 514.000 uit. Nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere kosten voor opleidingen, werving en selectie en Arbo kosten. De uitbreiding van formatie speelt hierin een grote rol. Daarnaast zijn het aantal verplichte acties rondom de Wet Verbetering Poortwachter gestegen en is de Arbo dienst uitgebreid.

514

N

Onvoorziene uitgaven

250

V

In 2024 is geen beroep gedaan op de post voor onvoorziene uitgaven.

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

1.009

V

Doorberekende loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

995

V

Doorberekende kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken. De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

Overige afwijkingen, per saldo

111

V

Baten

Financiën en belastingen

Treasury
Het voordeel van wordt veroorzaakt dat er meer rente ontvangen bij  uitzetting  in de schatkist.

Extra opbrengsten OZB
Meeropbrengsten van bij OZB niet-woningen vanwege onverwachte opbrengsten na nakohier. 

60

56

V

V

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Als gevolg van de verwerking van de september- en decembercirculaire 2024 is dit overschot ontstaan. Over de uitkomst van de circulaires bent u via een raadsinformatiebrief geïnformeerd. De septembercirculaire laat een voordeel zien van  € 663.000, de decembercirculaire een voordeel van  € 1.012.000.
Verder is er een voordeel t.o.v. de begroting m.b.t. uitkering voorgaande jaren van  € 269.000.
De overige verschillen, een nadeel van € 243.000 zijn ontstaan door actualisering van aantallen.

1.701

V

Algemene baten en lasten
Vrijval voorziening dubieuze debiteuren (€ 90.000 voordelig).
Vrijval balansposten Individueel Keuze Budget (IKB). (€ 481.000 voordelig)
Met betrekking tot reserveringen/uitbetalingen IKB zou er geen balansposten moeten worden opgenomen. De betreffende balansposten ten gunste van het resultaat gebracht.
Definitieve afrekening SPUK sport 2023 (€ 407.000 voordelig), suppletieaangifte btw ( € 38.000 nadelig).

940

V

Bedrijfsvoering

Overige personeelskosten
Hier zijn de inkomsten verantwoord zoals de uitkeringen bij zwangerschapsverlof, wettelijk ouderschapsverlof, transitievergoedingen, DVO en uitkeringen voor medewerkers die verrekend worden met hun salaris, etc. De inkomsten zijn moeilijk te begroten omdat vooraf onduidelijk is hoeveel uitkeringen er gaan plaatsvinden in het komende jaar. De bedoeling is dat de inkomsten de uitkeringen dekken zoals WW (Werkeloosheidsuitkeringen).

740

V

Eenmalige budgetten
Zie toelichting bij de lasten

Overige afwijkingen, per saldo

46

V

Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten

3.486

V

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten.

1.057

N

Lagere onttrekking i.v.m. niet uitgegeven loonkosten

705

N

Toevoegingen reserves

Totaal mutaties reserves

1.762

N

Totaal gerealiseerd resultaat

1.724

v

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is:

OZB eigenaren (woningen)

12.663

134

12.529

12.913

107

12.806

12.881

283

12.598

OZB gebruiker (niet-woningen)

4.308

0

4.308

4.358

0

4.358

4.381

0

4.381

OZB eigenaren (niet-woningen)

5.390

0

5.390

5.190

0

5.190

5.254

0

5.254

Baatbelasting

0

0

0

0

0

0

5

0

5

Lichtreclame

34

10

24

34

10

24

51

15

36

Reclamebelasting

107

0

107

107

0

107

80

0

80

Invordering

90

12

78

90

39

51

105

18

87

Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten

0

1.875

-1.875

0

1.875

-1.875

0

1.735

-1.735

Totaal lokale heffingen

22.592

2.031

20.561

22.692

2.031

20.661

22.757

2.051

20.706

De werkelijke baten van lokale heffingen wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 65.000. Positieve afwijking wordt met name veroorzaakt door het onderdeel OZB (eigenaren niet-woningen). Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de toelichting op de afwijkingen binnen dit programma.

Algemene uitkeringen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Algemene uitkeringen:

Algemene uitkering 2024

146.302

302

146.000

152.883

55

152.828

154.315

0

154.315

Integratie-uitkering participatiewet

15.227

0

15.227

16.889

0

16.889

16.889

0

16.889

Uitkering huidig boekjaar

161.529

302

161.227

169.772

55

169.717

171.204

0

171.204

Mutaties uitkeringsjaar 2023

0

0

0

0

0

0

82

0

82

Mutaties uitkeringsjaar 2022

0

0

0

0

0

0

187

0

187

Totaal algemene uitkeringen

161.529

302

161.227

169.772

55

169.717

171.474

0

171.474

Vanaf 2024 is de voeding van het gemeentefonds gewijzigd. Vanaf 2024 geldt het uitgangspunt dat het gemeentefonds meerjarig de ontwikkeling van het nominaal bruto binnenlands product (bbp) volgt. De indexatie is gesplitst in een volumedeel en een prijsdeel.
Het volume accres wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bbp. De indexatie voor inflatie volgt de prijs bbp van het lopende jaar.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 1,7 miljoen hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2024) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering  over te hevelen naar 2024.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Dividend:

Dividend BNG

264

0

264

264

0

264

260

0

260

Totaal dividend

264

0

264

264

0

264

260

0

260

Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2023 van de BNG. De afwijking bij de jaarrekening bedraagt € 4.408 ten opzichte van de begroting.
Het dividend over 2024 wordt in april 2025 vastgesteld.

Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo van financieringsfunctie:

Externe rentelasten

0

2.736

-2.736

0

3.669

-3.669

0

3.675

-3.675

Externe rentebaten

245

0

245

445

445

504

0

504

Door te berekenen rente aan GREX

0

-873

873

0

-1.577

1.577

0

-1.579

1.579

Aan taakveld toe te rekenen rente

0

-1.880

1.880

0

-1.880

1.880

0

-1.346

1.346

Totaal saldo financieringsfunctie

245

-18

263

445

212

233

504

750

-246

Een toelichting op de afwijkingen is hierboven opgenomen.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Beheersvergoeding

0

17

-17

0

17

-17

0

16

-16

Betalingsverkeer

0

33

-33

0

33

-33

0

51

-51

Totaal

0

49

-49

0

49

-49

0

67

-67

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Deze spelregels staan bij de grondslagen (onder Financiën) gepresenteerd. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2024. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf  € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000)

Budget

Besluit

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

Implementatiekosten financieel systeem

2022

539

207

332

In 2024 heeft de migratie naar het nieuwe systeem plaatsgevonden en zijn we 'live' gegaan. Dit is conform planning en (aangepast) budget uitgevoerd. In 2025 wordt de migratie afgerond.

Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed

2022

172

44

128

Het vastgoedinformatiesysteem Axxelerate is aangeschaft. De onderhouds- en storingsmodule hiervan is operationeel. De implementatie van de aan- en verhuurmodule is in voorbereiding.

Inlopen digitale archiefachterstanden

2023

120

28

92

In 2024 is een start gemaakt met het op orde brengen van het digitale documentmanagementsysteem van de voormalige gemeente Sint-Oedenrode. In 2025 geven we hier een vervolg aan en moeten we dit ook voor de voormalige gemeente Schijndel en Veghel doen en de eerste 5 jaar van gemeente Meierijstad.

Onderzoek oplossingen vastgoedapplicatie

2024

275

91

184

Het vastgoedinformatiesysteem Axxelerate is aangeschaft. De onderhouds- en storingsmodule hiervan is operationeel. De implementatie van de aan- en verhuurmodule is in voorbereiding.

Inzet robotisering (RPA)

2024

200

65

135

In 2024 hebben we 3 pilotprojecten uitgevoerd waarbij er door robotisering een handmatig proces is geautomatiseerd. Deze hebben wel langer geduurd dan verwacht, hierdoor hebben we de geplande laatste stap voor 2024 (het verzorgen van een basisinrichting) nog niet kunnen realiseren.

Digitaliseren akten, persoons- en woningkaarten en bandjes

2024

125

0

125

Aanbesteding is afgerond in 2024. Uitvoering gaat plaats vinden in 2025.

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

30

0

30

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 12:30:36 met de export van 05/22/2025 12:25:02