In de volgende tabel staat het verloop van de lasten en baten van dit programma. Het verschil tussen lasten en baten is het saldo van baten en lasten. Om te komen tot het resultaat van dit programma verwerken we de mutaties in de reserves. De mutaties in de reserves bestaan uit toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Overzicht baten en lasten in duizenden € | |||||
Jaarrekening 2023 | Begroting Primitief 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 | |
Lasten | 29.737 | 35.467 | 33.973 | 34.011 | -38 |
Baten | 182.564 | 185.711 | 194.482 | 198.006 | 3.524 |
Saldo van baten en lasten | 152.827 | 150.244 | 160.509 | 163.995 | 3.486 |
Toevoeging reserves | 10.329 | 0 | 0 | 11.475 | -11.475 |
Onttrekking reserves | 761 | 2.764 | 3.983 | 2.222 | -1.762 |
Resultaat | 143.260 | 153.008 | 164.492 | 154.741 | -9.751 |
Toelichting afwijkingen
In de volgende tabel lichten we de grote afwijkingen toe op dit programma. In de kolom "V of N" staat de V voor een voordeel en de N voor een nadeel..
Toelichting afwijkingen in duizenden € | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Lasten | ||
Financiën en belastingen Treasury Uitvoering Wet WOZ | 533 176 | N N |
Nadeel van € 176.000 wordt veroorzaakt door de afhandeling van de bezwaren over 2023 in 2024. | ||
Actualiseren voorziening verlofsparen Restant stelposten | 1.115 60 | N V |
Bedrijfsvoering | ||
Opstellen programmabegroting en jaarverslag Budget organisatie ontwikkeling ICT | 55 63 152 | N V N |
Overige personeelskosten | 514 | N |
Onvoorziene uitgaven | 250 | V |
In 2024 is geen beroep gedaan op de post voor onvoorziene uitgaven. | ||
Eenmalige budgetten | 1.009 | V |
Doorberekende loonkosten | 995 | V |
Doorberekende kapitaallasten | ||
Overige afwijkingen, per saldo | 111 | V |
Baten | ||
Financiën en belastingen | ||
Treasury Extra opbrengsten OZB | 60 56 | V V |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | 1.701 | V |
Algemene baten en lasten | 940 | V |
Bedrijfsvoering | ||
Overige personeelskosten | 740 | V |
Eenmalige budgetten | ||
Overige afwijkingen, per saldo | 46 | V |
Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten | 3.486 | V |
Onttrekkingen reserves | ||
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten. | 1.057 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. niet uitgegeven loonkosten | 705 | N |
Toevoegingen reserves | ||
Totaal mutaties reserves | 1.762 | N |
Totaal gerealiseerd resultaat | 1.724 | v |
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is: | |||||||||
OZB eigenaren (woningen) | 12.663 | 134 | 12.529 | 12.913 | 107 | 12.806 | 12.881 | 283 | 12.598 |
OZB gebruiker (niet-woningen) | 4.308 | 0 | 4.308 | 4.358 | 0 | 4.358 | 4.381 | 0 | 4.381 |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 5.390 | 0 | 5.390 | 5.190 | 0 | 5.190 | 5.254 | 0 | 5.254 |
Baatbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 |
Lichtreclame | 34 | 10 | 24 | 34 | 10 | 24 | 51 | 15 | 36 |
Reclamebelasting | 107 | 0 | 107 | 107 | 0 | 107 | 80 | 0 | 80 |
Invordering | 90 | 12 | 78 | 90 | 39 | 51 | 105 | 18 | 87 |
Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten | 0 | 1.875 | -1.875 | 0 | 1.875 | -1.875 | 0 | 1.735 | -1.735 |
Totaal lokale heffingen | 22.592 | 2.031 | 20.561 | 22.692 | 2.031 | 20.661 | 22.757 | 2.051 | 20.706 |
De werkelijke baten van lokale heffingen wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 65.000. Positieve afwijking wordt met name veroorzaakt door het onderdeel OZB (eigenaren niet-woningen). Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de toelichting op de afwijkingen binnen dit programma.
Algemene uitkeringen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Algemene uitkeringen: | |||||||||
Algemene uitkering 2024 | 146.302 | 302 | 146.000 | 152.883 | 55 | 152.828 | 154.315 | 0 | 154.315 |
Integratie-uitkering participatiewet | 15.227 | 0 | 15.227 | 16.889 | 0 | 16.889 | 16.889 | 0 | 16.889 |
Uitkering huidig boekjaar | 161.529 | 302 | 161.227 | 169.772 | 55 | 169.717 | 171.204 | 0 | 171.204 |
Mutaties uitkeringsjaar 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 82 | 0 | 82 |
Mutaties uitkeringsjaar 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 187 | 0 | 187 |
Totaal algemene uitkeringen | 161.529 | 302 | 161.227 | 169.772 | 55 | 169.717 | 171.474 | 0 | 171.474 |
Vanaf 2024 is de voeding van het gemeentefonds gewijzigd. Vanaf 2024 geldt het uitgangspunt dat het gemeentefonds meerjarig de ontwikkeling van het nominaal bruto binnenlands product (bbp) volgt. De indexatie is gesplitst in een volumedeel en een prijsdeel.
Het volume accres wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bbp. De indexatie voor inflatie volgt de prijs bbp van het lopende jaar.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 1,7 miljoen hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2024) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering over te hevelen naar 2024.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Dividend: | |||||||||
Dividend BNG | 264 | 0 | 264 | 264 | 0 | 264 | 260 | 0 | 260 |
Totaal dividend | 264 | 0 | 264 | 264 | 0 | 264 | 260 | 0 | 260 |
Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2023 van de BNG. De afwijking bij de jaarrekening bedraagt € 4.408 ten opzichte van de begroting.
Het dividend over 2024 wordt in april 2025 vastgesteld.
Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Saldo van financieringsfunctie: | |||||||||
Externe rentelasten | 0 | 2.736 | -2.736 | 0 | 3.669 | -3.669 | 0 | 3.675 | -3.675 |
Externe rentebaten | 245 | 0 | 245 | 445 | 445 | 504 | 0 | 504 | |
Door te berekenen rente aan GREX | 0 | -873 | 873 | 0 | -1.577 | 1.577 | 0 | -1.579 | 1.579 |
Aan taakveld toe te rekenen rente | 0 | -1.880 | 1.880 | 0 | -1.880 | 1.880 | 0 | -1.346 | 1.346 |
Totaal saldo financieringsfunctie | 245 | -18 | 263 | 445 | 212 | 233 | 504 | 750 | -246 |
Een toelichting op de afwijkingen is hierboven opgenomen.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Beheersvergoeding | 0 | 17 | -17 | 0 | 17 | -17 | 0 | 16 | -16 |
Betalingsverkeer | 0 | 33 | -33 | 0 | 33 | -33 | 0 | 51 | -51 |
Totaal | 0 | 49 | -49 | 0 | 49 | -49 | 0 | 67 | -67 |
Over te hevelen eenmalige budgetten
Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Deze spelregels staan bij de grondslagen (onder Financiën) gepresenteerd. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2024. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.
Over te hevelen eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000) | |||||
Budget | Besluit | Geraamd | Werkelijk | Restant geraamd | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Implementatiekosten financieel systeem | 2022 | 539 | 207 | 332 | In 2024 heeft de migratie naar het nieuwe systeem plaatsgevonden en zijn we 'live' gegaan. Dit is conform planning en (aangepast) budget uitgevoerd. In 2025 wordt de migratie afgerond. |
Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed | 2022 | 172 | 44 | 128 | Het vastgoedinformatiesysteem Axxelerate is aangeschaft. De onderhouds- en storingsmodule hiervan is operationeel. De implementatie van de aan- en verhuurmodule is in voorbereiding. |
Inlopen digitale archiefachterstanden | 2023 | 120 | 28 | 92 | In 2024 is een start gemaakt met het op orde brengen van het digitale documentmanagementsysteem van de voormalige gemeente Sint-Oedenrode. In 2025 geven we hier een vervolg aan en moeten we dit ook voor de voormalige gemeente Schijndel en Veghel doen en de eerste 5 jaar van gemeente Meierijstad. |
Onderzoek oplossingen vastgoedapplicatie | 2024 | 275 | 91 | 184 | Het vastgoedinformatiesysteem Axxelerate is aangeschaft. De onderhouds- en storingsmodule hiervan is operationeel. De implementatie van de aan- en verhuurmodule is in voorbereiding. |
Inzet robotisering (RPA) | 2024 | 200 | 65 | 135 | In 2024 hebben we 3 pilotprojecten uitgevoerd waarbij er door robotisering een handmatig proces is geautomatiseerd. Deze hebben wel langer geduurd dan verwacht, hierdoor hebben we de geplande laatste stap voor 2024 (het verzorgen van een basisinrichting) nog niet kunnen realiseren. |
Digitaliseren akten, persoons- en woningkaarten en bandjes | 2024 | 125 | 0 | 125 | Aanbesteding is afgerond in 2024. Uitvoering gaat plaats vinden in 2025. |
Diverse eenmalige budgetten < € 50.000 | 30 | 0 | 30 |