Programma's

4 Onderwijs

In de volgende tabel staat het verloop van de lasten en baten van dit programma. Het verschil tussen lasten en baten is het saldo van baten en lasten. Om te komen tot het resultaat van dit programma verwerken we de mutaties in de reserves. De mutaties in de reserves bestaan uit toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Overzicht baten en lasten in duizenden €

Jaarrekening 2023

Begroting Primitief 2024

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Lasten

10.791

13.485

14.355

12.824

1.530

Baten

3.250

2.443

3.841

3.279

-562

Saldo van baten en lasten

-7.541

-11.042

-10.513

-9.545

968

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

508

3.131

2.872

1.785

-1.087

Resultaat

-7.034

-7.910

-7.641

-7.760

-119

Toelichting afwijkingen

In de volgende tabel lichten we de grote afwijkingen toe op dit programma. In de kolom "V of N" staat de V voor een voordeel en de N voor een nadeel.

Toelichting afwijkingen in duizenden €

Bedrag 

V/N

Lasten

Onderwijsbeleid

Leerlingenvervoer
Er gaan steeds meer kinderen naar het speciaal onderwijs. Dit drukt op twee manieren op de vervoerskosten. Enerzijds omdat dit voor meer kinderen met een vervoersvoorziening zorgt en anderzijds omdat deze beweging ervoor zorgt dat scholen vol zitten en steeds meer kinderen naar verder gelegen scholen moeten wat meer kosten met zich meebrengt.
Naast de piek van instroom naar het speciaal onderwijs was er ook een piek in de instroom op het basisstaalonderwijs o.a. door de komst van Oekraïense jonge kinderen waarvoor vervoer geregeld moest worden.
We motiveren steeds meer kinderen om zelfstandig te reizen, dit betekent, dat we soms tijdelijk zowel een buspas als een taxiplaats bekostigen. Zeker vorig schooljaar toen zelfstandig reizen aantrekkelijker werd door de druk in het vervoer.

119

N

Lokaal onderwijsachterstandenbeleid
Zie ook de baten. Budgettair neutraal. Betreft een zogenaamde SISA-uitkering, waarover verantwoording moet worden afgelegd aan het rijk.

290

N

Laaggeletterdheid
In de totale begroting voor laaggeletterdheid 2024 was rekening gehouden met de extra kosten van een taalcoördinator en een vacature van de projectmedewerker digitaal burgerschap. Ook was er een corona-budget overgeheveld vanuit 2023 en eerdere jaren ten behoeve van de doorontwikkeling en uitbreiding van de uitvoeringsplannen van het taalhuis.
Deze projecten/vacatures zijn in 2024 ook daadwerkelijk gerealiseerd/ingevuld. De kosten hiervan zijn echter uiteindelijk uit andere middelen gedekt dan begroot (bijdrage Den Bosch was éénmalig hoger dan verwacht, deels dekking ten laste van de SPUK-GALA-gelden en een incidenteel ontvangen subsidie van de VNG). De geraamde beschikking over de Algemene Reserve heeft daarom in 2024 ook niet plaatsgevonden.
Er is een verzoek ingediend om bij de saldobestemming van het jaarrekeningresultaat 2024 een bedrag van € 53.000 over te hevelen naar 2025 (inclusief de beschikking over de Algemene Reserve). Dit budget is dan nodig ter dekking van de inzet van de taalcoördinator (omdat de hiervoor vanuit Den Bosch te ontvangen decentralisatiemiddelen de komende jaren dalen) en de start van de continuering van de pilot gezinsaanpak.

247

V

Onderwijshuisvesting

IHP en Onderwijshuisvesting

85

V

In 2024 zijn budgetten opgenomen van € 10.000 en € 70.000 voor de actualisering van respectievelijk het kwaliteitskader onderwijshuisvesting en van het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs door een extern bureau. De voorbereidingen hiervoor zijn gestart, maar de daadwerkelijke externe werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd. Dit vindt plaats in 2025. Voor het totaalbudget van € 80.000 is in het kader van de bestemming van het jaarrekeningresultaat een verzoek ingediend voor overheveling naar 2025.

Doordecentralisatie voortgezet onderwijs
Als gevolg van indexering is de totale doordecentralisatievergoeding aan schoolbestuur OMO hoger dan begroot. Deze indexering wordt pas laat in het kalenderjaar gepubliceerd door het ministerie van OCW.

55

N

Eenmalige budgetten

1.786

V

Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

Doorberekende loonkosten

152

N

Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

Doorberekende kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken. De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

56

V

Overige afwijkingen, per saldo

28

N

Baten

Onderwijsbeleid

Lokaal onderwijsachterstandenbeleid
Zie ook de lasten. Budgettair neutraal. Betreft een zogenaamde SISA-uitkering, waarover verantwoording moet worden afgelegd aan het rijk.

292

V

Eenmalige budgetten
Zie toelichting bij de lasten

876

N

Overige afwijkingen, per saldo

22

V

Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten

968

V

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking in verband met nog niet uitgegeven eenmalige budgetten.

911

N

Lagere onttrekking uit algemene reserve i.v.m. lagere uitgaven laaggeletterdheid

168

N

Lagere onttrekking uit algemene reserve i.v.m. lagere uitgaven

8

N

Toevoegingen reserves

Totaal mutaties reserves

1.087

N

Totaal gerealiseerd resultaat

119

N

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Deze spelregels staan bij de grondslagen (onder Financiën) gepresenteerd. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2024. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf  € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000)

Budget

Besluit

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

Tijdelijke huisvesting Elde College

2023

402

0

402

De voorbereidingen in 2024 met betrekking tot de in 2025 te plaatsen tijdelijke huisvesting hebben niet plaatsgevonden, omdat nog niet duidelijk is wanneer en in welke omvang deze tijdelijke huisvesting nodig is. Pas medio maart 2025 wordt duidelijkheid verkregen over het totale huisvestingsplan van het Elde College.

Tijdelijke huisvesting De Regenboog

2022

75

0

75

De tijdelijke huisvesting van basisschool "De Regenboog" te Wijbosch is nodig vanwege de groei van het aantal leerlingen. Deze is, anders dan eerst werd gedacht, pas benodigd in 2025 e.v. in plaats van 2024 e.v.

Tijdelijke huisvesting De Springplank

2022

690

519

171

De tijdelijke huisvesting voor openbare basisschool De Springplank is inmiddels in gebruik genomen. De gemeente heeft deze huisvesting i.c. de huur van deze noodlokalen bekostigd.

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

37

0

37

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 12:30:36 met de export van 05/22/2025 12:25:02