De jaarrekening 2024 sluit met een positief rekeningresultaat van afgerond € 9,2 miljoen. Ten opzichte van het verwachte rekeningresultaat (overschot € 7,6 miljoen) is dit een positieve ontwikkeling van € 1,6 miljoen. We stellen voor een bedrag van € 3,6 miljoen te bestemmen. Van dit bedrag wordt € 2,7 miljoen ten laste van het positief rekeningresultaat gebracht en is € 0,9 miljoen nog aanwezig binnen reserves. Het overige resultaat voegen we toe aan de algemene reserve. De bestemming van het rekeningresultaat vindt plaats als de jaarrekening is vastgesteld.
Resultaatbestemming (bedragen x € 1.000) | Bedrag |
---|---|
Rekeningresultaat | 11.475 |
Voorstellen tot bestemming | |
Budget organisatieontwikkeling | 60 |
Budget eerdere vervanging medewerkers i.v.m. pensionering * | 355 |
Budget trainees * | 204 |
Rijksinkomsten verwerkt in de september- en decembercirculaire | 124 |
Pilot steunouder * | 55 |
Groot onderhoud buitensport conform MOP | 951 |
Implementatie Omgevingswet | 327 |
Sport algemeen, ZLM-tour * | 43 |
Ontwikkeling en aanleg van een pumptrackbaan in Kienehoefpark in Sint Oedenrode | 119 |
Budget inburgering * | 176 |
Budget laaggeletterdheid * | 53 |
Actualisering van het IHP en actualisering kwaliteitskader | 80 |
Schuldhulpverlening | 151 |
Realiseren van een voorziening voor de vervanging van de theatertechniek en - inventaris van Theater De Blauwe Kei | 862 |
Centrum Uniek Sporten | 50 |
Totaal bestemmingen | 3.610 |
Beschikbare dekkingen | |
Algemene risicoreserve * | 886 |
Totaal over te hevelen dekkingen | 886 |
Ten laste van resultaat jaarrekening 2024 | 2.724 |
Toevoeging algemene (risico)reserve | 8.751 |
Totaal bestemming | 11.475 |
Toelichting voorgestelde bestemmingen
Budget organisatieontwikkeling
Organisatieontwikkeling is een organisch proces, dat niet gelijk loopt met een begrotingsjaar. Er resteert eind 2024 een bedrag van € 60.000. Voor 2025 zijn veel trajecten door de leidinggevenden aangemeld. We zien in de praktijk dat de uitvoering van de plannen wat achterloopt bij de voornemens. Veelal is het gevolg van het voorrang geven aan de dagelijkse werkzaamheden boven expliciet tijd vrijmaken voor nieuwe ontwikkelingen.
Budget eerdere vervanging medewerkers i.v.m. pensionering
In de jaren 2024, 2025, 2026 is er per kalenderjaar een budget vervanging vooruitlopend op pensioenen beschikbaar. In 2024 is dit budget niet volledig besteed. De inschatting is dat het overschot in 2024 benodigd is om tekorten in 2025 en 2026 te bekostigen.
Budget trainees
We gaan voor een uitbreiding in de lichting 2025-2027 van 2 trainees en in de periode 2026-2028. We zien dat bepaalde functies zeer lastig in te vullen zijn. Daarom willen we extra op inzetten van de trainees. Er is bij de jaarrekening 2024 € 471.367 niet gebruikt van het budget van de trainees in 2024.Voorgesteld wordt om hiervan een deel te bestemmen voor 2027 (€ 136.000) en 2028 (€ 68.000). Binnen de algemene reserve zijn deze middelen gereserveerd.
Rijksinkomsten verwerkt in de september- en decembercirculaire 2024
Bij de september- en decembercirculaire zijn diverse extra middelen beschikbaar gesteld waarvan de uitgaven (deels) pas vanaf 2025 verantwoord kunnen worden. We stellen voor deze middelen over te hevelen naar 2025. Het betreft middelen voor startbanen statushouders (€ 27.777) en Work in Nederland (€ 96.000). In de raadinformatiebrief van de decembercirculaire heeft u kennis kunnen nemen van de inhoud van deze budgetten.
Pilot steunouder
Het budget ad € 54.668 (inclusief dekking tlv AR) wat resteert in 2024 op FCL 6992 kan worden overgeheveld naar 2025, conform eerdere besluitvorming bij de Kaderbrief.
Groot onderhoud buitensport conform MOP
In het MJOP-buitensport is voor 2024 budget opgenomen voor de vervanging van de kunstgrasmat van veld 1 alsmede veld 2 van SMHC de Hopbel (Schijndel). Voor 2025 is budget opgenomen voor de vervanging van de kunstgrasmat van veld 1 van VMHC Geel Zwart (Veghel). De voorbereidingen voor genoemde vervangingen zijn gebundeld en nagenoeg afgerond.
In 2024 zijn ook andere groot onderhoudswerkzaamheden voorbereid die door de te natte omstandigheden niet in 2024 konden worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om het restant budget 2024 als resultaatbestemming over te zetten naar 2025. Zowel lasten € 1.117.830 als baten € 166.560.
In 2024 zijn ook andere groot onderhoudswerkzaamheden voorbereid die door de te natte omstandigheden niet in 2024 konden worden uitgevoerd.
Implementatie Omgevingswet
In het jaar 2024 hebben we het budget implementatie Omgevingswet niet geheel gebruikt. Dit heeft te maken met dat we onder andere voor het onderwerp voldoen aan de kwaliteitscriteria 3.0 nog geen plan van aanpak gereed hadden en dus geen aanbesteding konden doen. Aan het eind van 2024 zijn deze twee stappen wel gerealiseerd en worden in 2025 tot uitvoer gebracht als onderdeel van het uitvoeringsprogramma 2025. De kosten hiervoor worden dus in 2025 gemaakt. Het is dan ook logisch de eerder hiervoor bestemde gelden over te hevelen naar het budget voor 2025. Daarnaast zijn we nog steeds bezig met de implementatie van de regels uit de Omgevingswet, dit gaat stapsgewijs en loopt gelijk op met de realisering van het omgevingsplan wat eind 2027 gereed moet zijn. Tot die tijd zullen we dit budget ook nodig hebben voor bijvoorbeeld het organiseren van kwartaaldagen en andere momenten waarin we de collega's van VTH en GOeP meenemen in nieuwe ontwikkelingen en verdere procesoptimalisaties mede gericht op het aanstaande omgevingsplan.
Budget sport algemeen, ZLM-tour
In december 2024 heeft de raad een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van de ‘Vlagheideberg’ als sportief en recreatief gebied. Dit proces heeft enige vertraging opgelopen waar de geplande opening van de fiets- en wandelroutes niet in 2025 kan plaatsvinden maar medio 2026. De opening willen we kracht bijzetten in de vorm van het NK-jeugdwielrennen en start en aankomst van de vrijdagetappe van de ZLM Tour op de Vlagheideberg. In aanloop daar naar toe is in 2023 de start van een etappe georganiseerd en worden in 2024 de aankomst en zou in 2025 de aankomst en de start van een etappe worden georganiseerd. Door de NAVO-top gaat de ZLM-tour zo goed als zeker niet door in 2025 en wordt dit [programma doorgeschoven naar 2026. De licentiekosten voor de ZLM Tour (voor beide jaren 76.000) en de organisatiekosten van het programma daaromheen betalen we uit het budget Sport Algemeen van de jaren 2023 tot en met 2025. In deze raming is een onder ander een jaarlijks bedrag voor de organisatie van evenementen beschikbaar. In genoemde jaren worden bewust minder activiteiten georganiseerd om het beoogde programma te kunnen uitvoeren. Verzocht wordt om het al gereserveerde bedrag van € 43.000 als resultaatbestemming over te zetten naar 2025 zodat eind 2025 ZLM Tour kunnen worden betaald.
Ontwikkeling en aanleg van een pumptrackbaan in het Kienehoefpark in Sint-Oedenrode
In 2024 hebben we van het Rijk middelen ontvangen voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Voor het onderdeel Leefomgeving, hebben we veel kosten kunnen verantwoorden die op een andere manier al gedekt waren binnen de begroting. Ook hebben we gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om te schuiven met budgetten binnen GALA waardoor we voor Leefomgeving € 118.600 meer hebben kunnen verantwoorden. Dit bedrag willen we graag reserveren om alsnog in 2025 in te zetten voor de ontwikkeling en aanleg van een pumptrackbaan in het Kienehoefpark in Sint-Oedenrode.
Inburgering
Voor inburgering hebben we de afgelopen jaren vanuit het Rijk incidentele middelen ontvangen voor de voorbereiding en uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Omdat de besteding hiervan plaats vindt over meerdere jaren, hebben we de afgelopen jaren de niet uitgegeven gelden steeds via saldobestemming overgeheveld naar een volgend jaar. Dit jaar is het restant van de middelen € 176.242. Het restant wordt bestemd voor uitvoeringskosten 2025.
Budget laaggeletterdheid
In de totale begroting voor laaggeletterdheid 2024 was voor de kosten van de financiering van een taalcoördinator en een extra financiering van de vacature van de projectmedewerker digitaal burgerschap. Deze projecten/vacatures zijn in 2024 ook daadwerkelijk gerealiseerd/ingevuld. De kosten hiervan zijn uiteindelijk uit andere middelen gedekt (bijdrage Den Bosch was éénmalig hoger dan verwacht). De geraamde beschikking over de AR heeft daarom in 2024 ook niet plaatsgevonden. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 53.000 over te hevelen naar 2025 voor:
1. Taalcoördinator:
De decentralisatiemiddelen vanuit de centrumgemeente Den Bosch dalen drastisch (€40.000 in 2023, €20.000 in 2024, en slechts €10.000 in 2025). Dit veroorzaakt een tekort van €30.000 voor de financiering van de taalcoördinator.
2. Pilot Gezinsaanpak:
Voor de pilot gezinsaanpak is €23.000 nodig. Het doel hiervan is om via gerichte interventies laaggeletterdheid te doorbreken, zodat kinderen betere maatschappelijke kansen krijgen. Vanaf 2025 heeft de gemeente wettelijke regie op deze aanpak.
Het overhevelen van €53.000 (inclusief de beschikking over de AR) is cruciaal om de continuïteit en kwaliteit van beide projecten te waarborgen en de wettelijke taken per 2025 goed uit te voeren.
Actualisering van het IHP en actualisering kwaliteitskader
In de begroting 2024 (CWP) was een bedrag van € 70.000 opgenomen voor actualisering van het IHP en € 10.000 voor actualisering kwaliteitskader. In 2024 zijn geen uitgaven gedaan in dit kader.
Schuldhulpverlening
In ons collegewerkprogramma is het vroegtijdig signaleren van schulden opgenomen. Vanuit het Kabinet is toegezegd dat zij structureel € 20 miljoen gaan reserveren voor gemeentes voor betere vroegsignalering en in Q2 2025 komt een verbeterplan vroegsignalering. Om vooruit te lopen op de structurele middelen en alvast aan de slag te kunnen met het verbeterplan, willen we dit budget inzetten op extra formatie voor de vroegtijdige signalering van schulden. Daarnaast willen we de overstap maken naar een beter vroegsignaleringssysteem. Deze overstap brengt ook extra kosten met zich mee.
Het realiseren van een voorziening voor de vervanging van de theatertechniek en - inventaris van Theater De Blauwe Kei voor de periode 2026 - 2032
In januari 2018 is Theater De Blauwe Kei verplaatst van het Stadhuisplein naar de Noordkade in
Veghel. Dit is mede gerealiseerd door een investering van de gemeente in de theatertechniek- en
de theaterinventaris. Het gebruik van theatertechniek en -inventaris is intensief, onderhoudsgevoelig en vraagt om tijdige vervanging met het doel continuïteit van de bedrijfsvoering en programmering te behouden. Voor de periode 2026 tot en met 2032 is hiervoor een bedrag van in totaal € 862.384, nodig. Dit bedrag wordt gestort in een voorziening met als doel tijdig tot vervanging van theatertechniek en -inventaris over te kunnen gaan. Hiermee is destijds geen rekening gehouden in de gemeentebegroting. Geadviseerd wordt een voorziening voor de vervangingsinvesteringen die nodig zijn voor de theatertechniek en -inventaris van De Blauwe Kei voor de periode 2026 – 2032 te realiseren.
Centrum Uniek sporten
In het kader van de Subsidieregeling Levendig Brabant hebben we van de provincie Noord-Brabant een subsidie van € 50.000 ontvangen voor de coördinatie, uitvoering en communicatie van een sportaanbod, clinics en events voor unieke sporters. Deze subsidie gaan we met ingang van april 2025 inzetten voor het inhuren van een sportcoach via Sportservice Noord-Brabant. Om het subsidiebedrag in te kunnen zetten voor het doel waarvoor het bedoelt is wordt verzocht om € 50.000 als een resultaatbestemming over te zetten naar 2025.