Programma's

2 Verkeer, vervoer en openbare ruimte

In de volgende tabel staat het verloop van de lasten en baten van dit programma. Het verschil tussen lasten en baten is het saldo van baten en lasten. Om te komen tot het resultaat van dit programma verwerken we de mutaties in de reserves. De mutaties in de reserves bestaan uit toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Overzicht baten en lasten in duizenden €

Jaarrekening 2023

Begroting Primitief 2024

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Lasten

38.484

38.971

41.046

39.889

1.157

Baten

22.382

21.491

22.757

23.822

1.065

Saldo van baten en lasten

-16.102

-17.480

-18.289

-16.067

2.222

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

590

1.288

2.505

865

-1.639

Resultaat

-15.512

-16.192

-15.784

-15.201

583

Toelichting afwijkingen

In de volgende tabel lichten we de grote afwijkingen toe op dit programma. In de kolom "V of N" staat de V voor een voordeel en de N voor een nadeel.

Toelichting afwijkingen in duizenden €

Bedrag 

V/N

Lasten

Beheer openbare ruimte

Openbare verlichting
De uitgaven voor elektra zijn hoger dan begroot (ondanks een aanpassing van het budget in de 1e berap). Er waren ook extra uitgaven voor schadeherstel. Deze kosten waren niet helemaal verhaalbaar op de veroorzakers, omdat bijvoorbeeld niet iedere veroorzaker bekend is.

Straatreiniging
Het databeheer van groen en straatreiniging is nog niet op orde. Hierdoor zijn er extra lasten voor de werkzaamheden van IBN/WSD. Verder zijn er extra lasten geweest voor niet- verhaalbare schade en is er meer veegvuil gestort en verwerkt dan verwacht.

146

88

N

N

Groenonderhoud
Voor ecologisch maaibeheer is een achterstand weggewerkt, daarnaast zijn de nieuwe methodes voor maaibeheer beter, maar ook duurder. Verder is een pad hersteld bij een visvijver en is een pilot uitgevoerd voor het verwerken van groenafval middels de bokashi methode. Tenslotte is het databeheer van groen en straatreiniging nog niet op orde. Hierdoor zijn er extra lasten voor de werkzaamheden van IBN/WSD.

Riolering
Enerzijds zijn er hogere uitgaven voor stroom. 2024 is een extreem nat jaar geweest, waardoor pompen langer en vaker hebben aangestaan om het water weg te krijgen. Anderzijds was het door de langdurige natte periodes moeilijk of onmogelijk om reparaties uit te voeren en rioolstrengen te relinen. Hierdoor zijn er lagere uitgaven voor algemeen onderhoud.
Verder zijn er lagere uitgaven voor advies en onderzoek omdat vanwege de personele onderbezetting geen start gemaakt kon worden met het masterplan persleidingen en het oppervlaktewaterbeheerplan. Tenslotte zijn er lagere uitgaven voor opleidingen en telefonie.

Afval
In verband met een nieuwe aanbesteding in 2023 is de begroting 2024 voor transport en verwerking naar beneden bijgesteld. De werkelijke kosten zijn echter hoger dan verwacht doordat de hoeveelheid groenafval hoger was dan normaal (vanwege weersomstandigheden). Daarnaast heeft de verwerker de prijs voor het verwerken van het afval per kwartaal verhoogd. Nadeel € 1.159.000.
Voor textielafval is de hoeveelheid ingeleverde textiel onbekend. Hierdoor is het niet mogelijk een definitieve afrekening te maken. Voordeel € 214.000 (Hier staat een nadeel bij de baten tegenover van € 240.000).

243

579

930

N

V

N

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

1.747

V

Doorberekende loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

18

N

Doorberekende kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken. De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

222

V

Overige afwijkingen, per saldo

34

V

Baten

Beheer openbare ruimte

Beheer wegen, straten en pleinen

78

V

Er zijn meer inkomsten ontvangen voor de aanleg van kabels en leidingen. Deze inkomsten hebben betrekking op de vergoeding van het kwaliteitsverlies aan straatwerk.

Openbare Verlichting

89

V

Er zijn meer ontvangsten voor verhaalbare schade dan verwacht.

Afval
Afwijkingen op de lasten en baten van afval hebben zich voorgedaan bij:

  • Er zijn grote hoeveelheden afval naar de milieustraten gebracht waarvoor inwoners een bijdrage moeten betalen (€ 254.000 V);
  • Hogere opbrengst afvalstoffenheffing (€ 50.000 V);
  • De vergoeding voor PMD-afval is hoger vanwege de afwikkeling van 2021 en 2022 en een aangepaste vergoeding 2024 (€ 236.000 V);
  • De marktprijs voor oud papier is gedaald (€ 52.000 N);
  • Textielafval (zie toelichting bij lasten, € 240.000 N);
  • Voor zwerfafval zijn de inkomsten hoger door extra uitbetalingen van oude regelingen (zwerfafvalplan) en door de aanpassing van vergoedingen voor huidige regelingen (prullenbak vergoeding en SUP vergoeding, € 302.000 voordeel);
  • Diverse kleine verschillen met gezamenlijk een voordeel van € 13.000

Voorziening afval
Na de jaarlijkse financiële technische afstemming voor kostendekkendheid van afval, bedraagt het totale nadeel € 601.000. Een bedrag van € 546.000 is onttrokken uit de voorziening (dit is het restant wat nog in de voorziening zat). Het resterende nadeel van € 54.000 komt ten laste van het jaarrekeningresultaat.

563

546

V

V

Eenmalige budgetten
Zie toelichting bij de lasten.

281

N

Overige afwijkingen, per saldo

37

N

Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten

2.222

V

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten

1.490

N

Lagere onttrekking i.v.m. lagere kapitaallasten

102

N

Lagere onttrekking i.v.m. minder gerealiseerde uitgaven onderzoek mobiliteit

12

N

Lagere onttrekking i.v.m. minder kosten databeheer

35

N

Toevoegingen reserves

Totaal mutaties reserves

1.639

N

Totaal gerealiseerd resultaat

583

V

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Deze spelregels staan bij de grondslagen (onder Financiën) gepresenteerd. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2024. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf  € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000)

Budget

Besluit

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

Kleinschalige verkeersvoorzieningen 2023

2023

250

100

150

In het afgelopen jaar hebben we stappen gezet om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren. Hier zijn we ook dit jaar weer volop mee bezig. Op basis van verkeerstellingen en parkeeronderzoeken hebben we knelpunten geanalyseerd en directe maatregelen getroffen. Extra verkeersborden, fietsnietjes, spiegels en paaltjes zorgen voor meer veiligheid, duidelijke en overzichtelijke verkeerssituaties.

We bereiden ook grotere projecten voor, zoals veilige schoolzones, de aanleg van grasbetonparkeerplaatsen die groen en functionaliteit combineren, en de realisatie van snelheidsremmende maatregelen.

Uitvoering hiervan vindt in 2025 plaats.

Onderzoek haalbaarheid doorfietsroutes

2023

133

8

125

De doorfietsroute Veghel-Eindhoven is opgenomen in het korte termijnmaatregelenpakket van de A2 Randweg Eindhoven. In 2024 is gewerkt aan een bestuursovereenkomst voor de doorfietsroute met Son en Breugel en provincie. Naar verwachting wordt deze in 2025 getekend.

Bijwerken gegevensbeheer openbaar gebied

2023

198

87

111

Met behulp van derden worden de kernregistraties in het beheersysteem op orde gebracht. Helaas is het in 2024 niet gelukt om extra personen in te huren om deze data verder op orde te brengen. In 2025 gaan we de inhuuropdrachten daarom opnieuw openstellen.

Uniformisering bebording

2023

300

0

300

In 2024 hebben we niet het juiste bureau kunnen vinden om deze werkzaamheden uit te voeren.

Ontwerp- en onderzoekskosten Erpseweg

2024

200

0

200

Project wordt in 2025 opgestart op basis van dit voorbereidingskrediet, uitvoering zal niet in 2025 plaatsvinden.

Onderhoud vijver Bloemenwijk Schijndel

2024

190

6

184

Het project is halverwege 2024 gestart. Naar verwachting zal het project rond het derde kwartaal van 2025 worden afgerond.

Herstel droogteschade plantsoenen 2023

2023

354

36

318

Op veel plekken hebben we nog schade aan de plantsoenen door de droogte van de afgelopen jaren, in het najaar van 2025 kunnen we weer planten en gaan we pleksgewijs deze plantvakken aanpakken.

Meten en monitoren overstorten

2023

450

207

243

In kwartaal 4 van 2024 zijn een deel van de werkzaamheden gerealiseerd, afronding vindt plaats in 2025

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

278

171

106

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 12:30:36 met de export van 05/22/2025 12:25:02