Informatievoorziening en informatiemanagement
Een goede informatievoorziening is cruciaal voor het functioneren van een gemeentelijke organisatie. We zitten nu in een fase waarin digitalisering van gegevens en technologie een onmisbare schakel is bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
In 2024 heeft er een verdere modernisering en professionalisering van de informatievoorziening plaatsgevonden. Zo zijn er enkele applicaties binnen processen geoptimaliseerd of vervangen. Met name een aantal 'oude' applicaties met verouderde technologie. Hiernaast is er in 2024 hard gewerkt aan een verdere professionalisering op het gebied van informatievoorziening en informatiemanagement. Ook is er in 2024 bijzondere aandacht geweest voor een verbetering van de samenwerking binnen de diverse afdelingen.
Op het gebied van datagedreven werken zijn we gestart met de 'tweede fase', deze loopt door in 2025. In 2024 zijn er veel gegevensbronnen ontsloten en zijn er ook weer meer dashboard ingericht. Het intern centraal dataportaal is uitgebreid en er is een vervolg gegeven aan het project datawijsheid waarmee medewerkers opgeleid worden in het gebruik en interpretatie van de dashboards Ook is er bijzonder aandacht geweest om besluiten meer te onderbouwen met data.
Op het gebied van informatiebeheer zijn er diverse activiteiten uitgevoerd voor een verdere professionalisering. Er zijn o.a. informatiebeheerplannen per afdelingen gemaakt.
In 2024 is er ook doorgegaan met het op orde brengen van de papieren en digitale archieven van de voormalige gemeenten.
Informatieveiligheid en privacy
Ook in 2024 zijn er diverse bedreigingen en incidenten geweest.
In 2024 is er op het gebied van informatieveiligheid ingezet om de verbeterstappen uit 2023 verder vorm te geven. Hierbij is er met name gekeken naar continuïteit en classificatie. Ook hebben we de robuustheid van de ICT-omgeving getest.
Naast de bescherming van gegevens is het ook van groot belang dat de informatie en persoonsgegevens die de gemeente dagdagelijks verwerkt bij haar dienstverlening correct, toegankelijk en op de juiste manier gebruikt wordt.
Ook in 2024 is er blijvende aandacht voor bewustwording, ondersteuning, risicomanagement en governance op het gebied van privacy geweest.